Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten
In Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten wordt uitgebreid ingegaan op alle facetten van vitamine D. Op de relatie met onder meer osteoporose, kanker en hart- en vaatziekten. Op de juiste dagdosis om het risico op deze aandoeningen te verkleinen. Op de vermeende 'toxiciteit' van vitamine D. En op de manier waarop de farmaceutische industrie de aandacht probeert af te leiden van vitamine D, omdat het nu eenmaal aantrekkelijker is moderne ziekten te behandelen met medicijnen dan ze te voorkomen met voedingsstoffen.
Laatste nieuws

13/01/12 - Een lage vitamine D-spiegel is gerelateerd aan een verhoogd risico van een depressie.
Om inzicht te verkrijgen in de relatie tussen vitamine D en depressies werden gegevens gebruikt van de Cooper Clinic in Texas waar in de periode van november 2006 tot oktober 2010 bij meer dan 12.500 deelnemers de vitamine D-status was bepaald. Bij een score van 10 punten of...

14/10/11 - Een vitamine D-tekort verhoogt de kans op sterfte aan een longontsteking bij patiënten in een ziekenhuis. Van de 112 patiënten werd bij 15% een vitamine D-tekort (<30 nmol/L) vastgesteld. De kans op sterfte was bij deze patiënten groter dan bij patiënten met voldoende vitamine D (>50 nmol/L). De leeftijd, andere aandoeningen en ernst van de longontsteking...

05/10/11 - Bij het Academisch MS Centrum Limburg is onlangs een onderzoek gestart naar het effect van vitamine D-suppletie bij Multiple Sclerose (MS). De zogenaamde SOLAR-studie is een Europees project waaraan 348 patiënten uit 11 landen zullen deelnemen. In het onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen toediening van een hoge dosering vitamine D met een placebo. meer lezen

02/10/11 - Mensen met een lichte huid kunnen niet lang genoeg in de zon blijven om voldoende vitamine D aan te maken zonder hun huid te verbranden. In een gematigd klimaat zoals het Nederlandse is een groot deel van de bevolking daarom afhankelijk van vitamine D-suppletie.
Dit concluderen wetenschappers van de University of Leeds na een onderzoek waarin ze keken naar de...

02/10/11 - Vitamine D speelt een rol bij het ontstaan van diabetes type-2. Dit blijkt uit een review.
Voor de analyse werden de gegevens van 8 cohortstudies en 11 gerandomiseerde klinische studies gebruikt. Uit een meta-analyse van de cohortstudies bleek dat personen met een vitamine D inname groter dan 500 IE per dag 13% minder kans hadden op diabetes type-2 dan personen...